Viden om: Hvorfor hører man i grunden ikke om alle castings


Hvorfor hører man i grunden ikke om alle castings

Deadline inden d. 1. januar 2019

Hvorfor hører man i grunden ikke om alle castings

Der er et kort og et langt svar.

Det korte svar er: Rollen er
besat fra starten via internt netværk, derfor er der ingen åben casting
til rollen. Det er en lukket casting og du er ikke inviteret!


Hvis du skal have del i den store vigtige del af kagen, skal du læse og følge de anvisninger, jeg giver dig her.

Det
man som skuespiller på alle niveauer skal forstå og acceptere i
branchen er, at et personligt netværk er langt den største kilde til
job. Drop avisen og hjemmesider, men dyrk dit netværk. Det vil i længden
altid være den bedste prioritering af din tid. Det kan naturligvis lyde
enkelt og meget forsimplet, men det er det absolut ikke. Det er en
videnskab i sig selv, som der er skrevet bøger og store afhandlinger om.
Det korte af det lange er, at man skal vide, hvordan processerne inden
en film foregår, for at forstå disse mekanismer.

Kender eller
forstår man ikke dem, ender man uden en casting og uden et job. Men at
komme dertil, hvor du kan få hovedparten af dine castinginvitationer
eller job via netværket, kræver først den lange seje kamp med
informationssøgningen og markedsføringen af dig selv, som vi netop har
været inde omkring tidligere i bloggen her og som jeg vil komme meget
mere ind på.

Cirka 90 % af alle castings vil du aldrig nogensinde
høre om. Det er de såkaldt lukkede castings. Ikke fordi de ikke er der,
men fordi du slet og ret ikke er inviteret. Allerede under
manuskriptfasen bliver rollerne besat i kraft af, at de skrives med
nogle bestemte personer i tankerne.

Andre gange har instruktøren
eller den producerende sit helt eget netværk, fra tidligere
produktioner, som der plukkes og castes ud fra til en start. Besættes
rollerne herfra, er der jo ingen grund til videre casting. En casting
gøres kun åben, hvis instruktøren eller den producerende ikke har den,
de skal bruge. En tredje grund til at du ikke hører om alle castings er,
at skuespillerne bliver kaldt til casting via direkte henvendelse fra
skuespillerhåndbogen eller fra skuespillerdatabaser som DASK-online.dk.
Disse castings kommer med andre ord ikke ud at arbejde i offentligheden
via avisen, hjemmesider, opslagstavler og tekst-tv, fordi det, man i
første omgang leder efter, er inden for egne rækker eller er meget
konkret. Man går efter det sikre, dem man kender, og som man ved
fungerer i den film, man nu engang skal til at lave.

Man taler
sågar om instruktørens ensemble. Hvis du går nogle instruktører efter i
sømmene, vil du sikkert bemærke, at store dele af både crew og cast er
gennemgående. Man arbejder sammen med dem, man kender og hvis
kvaliteter, man kender. En sjov lille leg er at søge på nogle
instruktører på imdb.com (International Movie Database), for her er
mønsteret meget tydeligt. Man kan have mange meninger om det, men når
man ved det, skal man bare acceptere det og gøre denne viden anvendelig
og brugbar for sig selv.

Alt for mange skuespillere prioriterer
ikke at arbejde på kortfilm eller ulønnede projekter. Det er den største
fejl, du kan begå som skuespiller. Uanset hvor på karrierestigen du
befinder dig, kan det være den holdning, der gør dig arbejdsløs en dag.
Du vil sikkert opleve at arbejde med de største amatører, hvor du selv
mener, at du kan lave en bedre film, men det kan være, at instruktøren
er den næste von Trier. Vi starter alle et sted, ligesom du gjorde som
skuespiller. Du er aldrig for god til at arbejde med dem på gulvet. Hvis
du er bange for, at du sættes i et dårligt lys ved at være med i en
dårlig amatør kortfilm, er det dig, der går glip af noget. Husk, vi som
seere kan godt se, hvilket niveau filmen er på, men din præstation foran
kameraet er den samme og vurderes ens, om du spiller over for Mads
Mikkelsen eller en skuespiller, vi aldrig har hørt om. Mange kortfilm
bliver sendt på festivaler rundt omkring, og tilskuerne er ofte
instruktørerne og filmproducenter. Det perfekte vindue for en
skuespiller.

Gode skuespillerpræstationer i middelmådige kortfilm
får dig til at skinne, det giver dig job også næste gang, den dårlige
instruktør laver kortfilm. Han bliver bedre, ganske som dig. Husk, det
er måske ham, der kommer ind på filmskolen, her vil du gerne være en del
af hans ensemble. Så kan det godt være, at du arbejder med ti håbløse
instruktører, som aldrig kommer videre end den første film eller bliver
ved med at være på samme niveau. Hans film kommer heller aldrig videre
end til vennerne, men din erfaring på et filmsæt, arbejdet med dig selv
som filmskuespiller kan ingen tage fra dig. Tro mig, du bliver bedre, jo
flere film du laver, også selv om de film, du laver aldrig bliver
færdigproduceret. Det er sæterfaringen, der giver dig
ensemblemulighederne, hvis du selv på de små produktioner er
professionel.


Mvh
Tommy Duus

Castingrådgiver



Mvh Tommy Duus

Caster/ Branchevejleder