Viden om: Vejledende retningsliner for lønvilkår og lønstørrelser i reklamefilm (Inkl. Reklamefilmslønberegner)


Vejledende retningsliner for lønvilkår og lønstørrelser i reklamefilm (Inkl. Reklamefilmslønberegner)

Deadline inden d. 1. januar 2019

Vejledende retningsliner for lønvilkår og lønstørrelser i reklamefilm

(Bemærk: Nedenstående er vores rettesnor for hvad man kan forvente lønmæssigt for reklamefilm og forklaring på hvorfor lønnen skal være således)

Og nederst vores "Reklamefilmslønberegner", som kan virke som en rettesnor for hvad du skal have i løn!

Vi modtager nu praktisk talt daglige henvendelser fra medlemmer og brugere, der spørger til aflønningsforhold i reklamefilm. Mange er i vildrede, hvilket vi godt kan forstå… for det er noget komplekst og lidt af en rodebutik, fordi der nu kommer andre spillere med.

Reklamefilmmarkedet er i frit fald mht. aflønninger af skuespillere og statister, fordi nye aktører kommer ind på markedet. Virksomheder begynder i højere grad at producere deres reklamefilm selv, og kender ikke til markedet og de normer der gælder i forhold til aflønning. De producenter der er i markedet og har været der længe presses derved til at dumpe priserne generelt og her også lønningerne til skuespillere og statister.

Vi oplever også, at rådgive reklameproducerende i længere snakke over telefonen og via mail, hvor vi giver rettesnor for aflønningsforhold til skuespillere og statister i reklamefilm, hvorefter selvsamme produktioner postes ukritisk på formidlingssites og i diverse facebookgrupper til ingenting, biografbilletter, simple gavekort, timeløn eller meget symbolsk honorar.

Det er lidt som at prøve sko i butikken, for så at købe dem billigere over nettet…

Det er der ikke så meget vi kan gøre ved, men rette os ind efter markedet i nogen grad og sætte foden i, når tingene går for vidt. I sidste ende er det dig der skal tage valget.

At lønnen for dig er under pres er kritisabelt af mange årsager, men grundlæggende er det på reklamefilmene at du kan tjene en skilling på din hobby, da det jo ikke er på statistopgaver og kortfilm... og da roller i spillefilm ikke ligefrem hænger på træerne er det heller ikke her man kan basere en indtægt om nogen.

Lad os understrege - Reklamefilm SKAL lønnes med kontanter. Eneste undtagelse er dummyreklamer og vennetjenester. Lønnen kan naturligvis variere men der er nogle parametre du kan rette ind efter


Følgende parametre har indflydelse på lønnes størrelse i reklamefilm:

  • Rolletype
  • Eksponeringsgrad
  • Kontraktforhold

Rolletype (løn)
Hovedperson (meget)
Birolle (Lidt mindre)
Person i billedet (Mindre)
Statist (Lidt)

Eksempel:
Der reklameres med et produkt hvor vi ser en familie sidde og spise ved et bord i haven, mens nogle børn leger i baggrunden.

Manden har en replik og konen smiler til ham i et nærbillede.

Her er manden hovedrolle/ hovedperson men kvinden er faktisk også hovedrolle/ biperson fordi hun har et skud alene i billedet. Børnene omkring bordet er “personer” i billedet, da de er tydelig genkendelige og agerende, men har ikke et skud for sig selv, men er en del af forgrunden/ mellemgrunden. Børnene der leger i baggrunden er en del af filmens levende kulisse og har ikke fokus, derfor er de statister… Alle skal lønnes forskelligt.


Du skal lønnes efter eksponeringsgrad og det er her det kan blive kryptisk (løn)

Landsdækkende TV (Meget)
Internationalt (Mindre)
Regional TV (Noget mindre)
Biograf (Mindre/ mindre)
Sociale medier/ Online medier (Lidt)
Print (100%)
ALLE Platforme (Meget/ meget)

Jo mere du eksponeres, desto bedre skal du lønnes. Værdien ved reklamefilm er ikke din eksponering som skuespiller for du krediteres ikke. Værdien er de penge du får, fordi du efterfølgende vil være begrænset i en rum tid til at medvirke i andre reklamefilm, alt efter rollen og eksponeringsgraden.

Den landsdækkende Tv eksponering er den du virkelig skal betales for. Grunden til at den internationale betales mindre, er fordi dit hovedmarked som dansk aktør, er i danske reklamer.

Regional/ Biograf og sociale medier er den lavtlønnede pakke fordi målgruppen er begrænset. En reklamefilm her, gør at du godt kan medvirke i en landsdækkende indenfor kort tid og er derfor ikke helt så farlig.

Det store slid på dig som aktør er hvis dit ansigt OGSÅ vises på print i aviser, busholdepladser og tankstationer mv. Det fordobler din eksponeringsgrad. Af samme årsag lønnes fotomodeller som de gør… Det skal du også i dette tilfælde. Tommelfingerreglen er at du skal have 100% honorar oveni, hvis der skal indgå print i aftalen. Mindre er måske også fint, men i grundreglen er det 100%


Du skal lønnes efter kontraktperiode

Buyout aftale/ ubegrænset brug (Meget)
1-2 års rettigheder (Mindre)
Under et år (Noget mindre)

Din løn skal udregnes efter hvor lang tid kunden har lov og adgang til at anvende filmen/ printet i fremtidig markedsføring (IKKE hvor mange timer du bruger på at indspille filmen).

Moden er at lave Buyoutaftaler, som gør at kunden ikke skal genforhandle løn med dig, såfremt at kampagnen genoptages. Generelt vil vi anbefale, at du indgår tidsbegrænsede aftaler, ellers kan du risikere at du gentagende gange bliver benyttet år efter år, og derved gør dig selv arbejdsløs. Hellere forhandle en lavere løn til en kortere periode… selvom det andet kan være fristende.


Blev du klogere, eller mere forvirret? ;-)

For hvad er da beløbet for det ene eller andet?

Som med alt andet er opgaver forskellige, hvor beløbene vi angiver nedenfor blot er en rettesnor og en firkantet måde at udregne sit honorar på (Ikke løn, men honorar)

Takst for rolletype
Hovedrolle: 5000 kr.
Birolle: 2000 kr.
Person i billedet: 1000 kr.
Statist: 1000 kr.

Takst for eksponering (50% hvis den kører på alle platforme)
Landsdækkende TV: 10.000 kr.
Internationalt (Mindre) 5000 kr.
Regional TV (Noget mindre) 2500 kr.
Biograf (Mindre) 1000 kr.
Sociale medier/ Online medier (Lidt) 1000 kr.
Print (100% af det samlede andet)
ALLE Platforme (Samlet sum)


Takst for kontaktforløb
Buyout aftale/ ubegrænset brug: 8000 kr.
1-2 års rettigheder (Mindre): 5000 kr.
Under et år (Noget mindre) 2000 kr.

Udregningseksempel
Hvis vi derfor antager at du har en hovedrolle i en landsdækkende reklamefilm, som også kører på sociale medier og med print  på en kontraktperiode på mellem 1-2 år, ser regnestykket sådan ud.

5000 + 10.000 + 1000 + 5000 + 21000 = 42000 kr. (Under 18 år/ halv takst)

Eksempel 2
Eller som "Person i billedet" på alle platforme uden print men med buyout
1000 + 5000 + 2500 + 1250 + 500 + 500 + 8000 = 19750 kr. (Under 18 år/ halv takst)

Bemærk: På statistfunktionen kan du ikke helt bruge samme udregningsmodel. Statistarbejde burde aflønnes med mellem 1000-3000 kr. Til rendyrkede online medier kan 500 kr. være OK. Til statistarbejde kan da forekomme timeløn, da man som statist ikke påvirkes af eksponeringsgraden.

OG KUN KONTANTER (Så kan du trække kørslen fra og kunne dokumentere en lønnet opgave hvis du søger optagelse i skuespillerforbundet)

Igen, dette er en rettesnor så du selv kan forhandle løn og som gør dig i stand til at gennemskue om det er helt i øst eller om lønnen du bliver præsenteret for er rimelig.

God vind derude ;-)

Mvh
Tommy Duus

Caster/ Branchevejleder



Mvh Tommy Duus

Caster/ Branchevejleder