Viden om: Hvornår starter castingprocessen i en filmproduktion? (Inddirekte casting)


Hvornår starter castingprocessen i en filmproduktion? (Inddirekte casting)

Deadline inden d. 1. januar 2019

Hvornår starter castingprocessen i en filmproduktion?


Ja, på mange måder er det faktisk vigtig viden for dig som skuespiller at vide hvornår castingprocessen begynder på en filmproduktion. Ved du det kan du jo netop indrette dig herefter og tilpasse dig, så dine
muligheder bliver større for at lande rollen.

Den generelle fejltagelse er, at man tror at alle castingprocesser er de samme. Men der er stor forskel på hvor erfaren filmskaberen er og hvad der produceres til... men også i forhold til filmens samlede budget, hvis der overhovedet er et budget.



Hvis du skulle svare på spørgsmålet, hvad ville du så svare nu? Tænk dig godt om og skriv evt. dit svar ned inden du læser videre.


Hvornår starter castingprocessen så?

Når man snakker castingproces henviser man til den inddirekte og den direkte castingproces. I denne sammenhæng tænker du ganske givet på den direkte casting/ prøvefilmning, men den del starter først når man har været den inddirekte castingproces igennem.

Men det er faktisk også den inddirekte castingproces som er den interessante for dig i denne sammenhæng, den direkte castingproces kender du jo sikkert godt til i forvejen.

Den inddirekte castingproces starter allerede sin første fase når en manuskriptforfatter/ instruktør får sin ide til sin historie/ film.

Ganske som når du læser en bog, så har du billeder på nethinden af hvordan personerne ser ud og deres ageren, men også hvorfor de handler som de gør. Hvad er karakterens drivkraft og motivation.

Jo mere erfaren en filmskaber er, desto tidligere i processen starter den inddirekte casting. Mange filmskabere har allerede bestemte skuespillere i tankerne når de begynder udviklingen af deres manus... Det har du sikkert hørt om? Hvad med om det var dig de havde i tankerne næste gang? Tænk at have en rolle, før filmen er skrevet?



Førstegangsfilmskabere, ofte folk på div. medieuddannelsers grundforløb, tænker først skuespillere og casting når manus er færdig, udstyr og location er fundet og når tidsplanen for optagelserne er klar. Deres inddirekte castingfase er meget kort, og i mange tilfælde springes helt over, hvilket bevirker at de ofte ender ud med skuespillere i deres produktioner som slet ikke passer til den rolle der var skrevet.

Det giver i sidste ende et dårligt resultat.

Skuespillerne er historiens formidlere og er de fejlcastet, kan manus, locations og instruktion være nok så godt.

Du må altid huske på at du som skuespiller, aldrig er ansvarlig hvis resultatet er mangelfuld. Du er jo valgt til pga. dine egenskaber som skuespiller. Det kan aldrig være din skyld at de filmproducerende ikke har haft tid til at foretage en ordenlig casting. De har bare ikke være klar over vigtigheden og betydningen af den inddirekte del.

Næste gang de laver film, sadler de om... men man skal vide hvor fejlen begås før man kan sadle om og desværre prioritere ikke alle film- og medieuddannelser castingdelen højt, så denne del rettes ikke og fejlene gentages.

Sådan fungere den inddirekte casting!

Hvis en filmskaber ikke har en ide om hvem der skal spille de karakterer denne har med i sin film (Evt. en skuespillere han tidligere har arbejdet med), skal han begynde at lede efter emner med det samme som en sideløbende del af manuskriptudviklingen.

Sammen med andre på teamet (hvis der er flere) skal de pitche emner til de forskellige roller. Oplagt hvis nogen tidligere har arbejdet med skuespillere i andre sammenhænge, via søgning i skuespillerdatabaser som på DASK-online eller i Skuespillerhåndbogen hvis man søger uddannede... eller ved at se kortfilm og tjekke cast ud her.

Mange filmskabere, ser masser af kortfilm som inspiration til egne produktioner mht. fortællestil, virkemidler men også med hensyn til skuespillere.

Hvis den filmproduceren tænker castingen ind allerede i de tidlige skrivefaser, kan det være at de bærende roller også besættes tidligt og at man kan nøjes med at besætte de mindre roller senere.

Ved at involvere skuespillerne tidligere i processen, får de også en anden slags ejerskab til filmen og i højere grad "blive rollen" og vil helt naturligt levere en bedre præstation... som i sidste ende vil give en bedre film og en bedre reference og indtryk til andre filmproducerende som ser netop denne film på en filmfestival eller som led i undervisningen af kommende elever.


Casting til en spillefilm er processen den samme, men her er den inddirekte casting altid en afgørende faktor langt før den direkte casting. De der laver spillefilm har lavet i massevis af kortfilm og kender mere om nogen til castingprocesserne og vigtigheden af hele tiden at orientere sig i markedet efter skuespillere.

Af samme årsag ser du sjældent opslag til roller på spillefilm mm. man snakker børneroller. De største roller er ofte besat, enten fordi der skal være kendte navne med, eller fordi instruktøren har arbejdet med skuespillerne fra tidligere produktioner.(Instruktørens ensemble) 

Når du nu ved dette, hvad så?

Gør noget ud af din profil. Den er dit udstillingsvindue.
Få taget nogle gode castingbilleder.
Opsæt dit CV så det er læsevenligt.
Skriv alle væsentlige info på dit CV.
Sorter så det vigtige og nye får blikfang.
Link til tidligere produktioner.

Hvis du ingen erfaring har, skal du gøre alt hvad du magter for at komme med på bølgen af førstegangsfilmskabere... også når der er to dages frist i opslag på facebook, fordi nogle filmskabere ikke kender til processerne, endnu!

Kommer du med her, kan det være du har skrevet dig selv ind i den næste film... og den næste og den næste. Helt uden at skulle til casting ;-)

Din profil er dit fundament for dit salgsarbejde (Inddirekte casting) Den direkte casting kræver så at du lever op til dine castingbilleder og det der står på CVet.

God jagt, men gør det smart for dig selv ;-)

MVH

Tommy Duus
Caster/ Branchevejleder



Mvh Tommy Duus

Caster/ Branchevejleder