Viden om

WTA - Afstemningen er i gang - KLIK HER

Hvad skal du have i løn som skuespiller i reklamefilm?


dask nyhed

Hvad skal du have i løn som skuespiller i reklamefilm?

Deadline inden d. 1. januar 2024

Hvad skal du have i løn som skuespiller i reklamefilm?

Tommelfinger, tommelfinger, hvor er du... her er jeg, her er jeg!

Vi har tidligere lavet en lønberegningsmodel for skuespillere i reklamefilm, men den var lidt for kompleks, derfor dette nyere skriv. (Dette gælder for skuespillere, IKKE statister).



Først skal det gøres klart, at dette er tommelfingerregler, altså vejledende retningslinjer. Vi repræsenterer som udgangspunkt skuespillere, der ikke er en del af Skuespillerforbundet. Er man medlem af Skuespillerforbundet, er det deres kontraktforhold, man skal følge.



Lønnen for skuespillere i reklamefilm beregnes ud fra:

  • Rollens beskaffenhed (hoved- eller birolle)

  • Fremmødehonorar (ikke timeløn – nogle gange er det implicit inkluderet i det samlede honorar)

  • Udnyttelseshonorar (hvor og hvor længe kunden har rettigheder til at vise/markedsføre filmen aktivt)




Hovedrollen:

Der er altid én, og kun én, hovedrolle i en reklamefilm.



Man anses for at have en hovedrolle i en reklamefilm, når ens karakter eller præstation er central for filmens budskab eller historie. Dette kan omfatte følgende kriterier:




  • Fokus på karakteren: Hvis reklamen drejer sig om en enkelt person eller karakter, og denne person driver handlingen eller fortæller historien, vil det ofte blive betragtet som en hovedrolle.

  • Skærmtid: Hvis en person har væsentligt mere tid foran kameraet end andre medvirkende, kan dette indikere, at vedkommende har hovedrollen.

  • Dialog: Hvis personen har den primære dialog eller monolog i reklamefilmen, eller hvis stemmen (i tilfælde af voice-over) er den vigtigste for formidlingen af budskabet, kan det også signalere, at man har hovedrollen.

  • Brandets fokus: Hvis reklamens brand eller produkt er direkte knyttet til den person, og vedkommende repræsenterer produktet eller tjenesten gennemgående, vil dette også være et tegn på en hovedrolle.



Hovedrollen i en reklamefilm kan variere afhængigt af reklamens struktur og produktionens omfang, men i de fleste tilfælde vil den, der har den største påvirkning på seerens opfattelse af reklamen, blive betragtet som hovedrollen.




Birollen:

Modsat hovedrollen kan der godt medvirke flere biroller i samme reklamefilm.



Man anses for at have en birolle i en reklamefilm, når ens karakter eller præstation understøtter hovedrollen eller reklamens overordnede budskab, men ikke er central for handlingen eller fokus. Her er nogle karakteristika, der typisk kendetegner en birolle i en reklamefilm:




  • Støttende karakter: Personen optræder i en støttende rolle, hvor de interagerer med hovedrollen eller bidrager til handlingen uden at være i centrum.

  • Mindre skærmtid: Biroller har typisk væsentligt mindre tid foran kameraet end hovedrollen. De kan være til stede i scener med hovedrollen, men handlingen fokuserer ikke på dem. De er ofte i billedet med hovedrollen, men sjældent alene.

  • Begrænset dialog: Hvis man har lidt eller ingen dialog i reklamen, eller ens replikker er sekundære i forhold til hovedrollens, er det ofte et tegn på, at man spiller en birolle.

  • Underordnet betydning: Biroller understøtter ofte reklamens hovedbudskab, men er ikke afgørende for at formidle det. De kan være med til at skabe stemning, tilføre humor, vise variation i målgruppen eller på anden måde hjælpe med at ramme reklamens tone og budskab uden at være hovedfokus.



Biroller er vigtige, fordi de hjælper med at skabe en helhed i reklamefilmen og kan give mere dybde og nuancer til fortællingen eller interaktionen mellem karaktererne.



Det karakteristiske ved både hovedroller og biroller er, at de castes forud for optagelserne, enten via selftape og/eller fysisk casting.



Det anbefales, at man modtager storyboard/manus forud for castingen, så der er gennemsigtighed omkring, hvilken rolle man spiller.




Fremmødehonorar:

Man timelønnes ikke som skuespiller i en reklamefilm. I nogle tilfælde vil man modtage et fremmødehonorar ved siden af udnyttelseshonoraret. Oftest er det inkluderet i det samlede honorar.



Fremmødehonoraret bliver oftest kun fremhævet, hvis skuespilleren skal medvirke over flere dage, og det er en kompensation for eventuelt tabt arbejdsfortjeneste/transport.




Udnyttelseshonorar:

Dækker over kundens rettigheder til reklamefilmen: hvilke platforme og i hvilken tidsperiode.



Det er vores klare vejledning, at du ikke skal binde dig for mere end 3 år. Modtager du kontrakter med binding over længere perioder, skal du takke nej og forhandle en lavere løn for en kortere periode. Kan du ikke forhandle perioden ned til 3 år eller derunder, skal du IKKE tage jobbet. (Se andre artikler under "Viden om").



Du skal altid modtage kontrakten forud for castingen, så du kender præmissen, inden du søger. Den er ikke altid kendt i sin fulde kontekst ved opslag af konkurrencemæssige årsager, men du SKAL have den inden castingen.



Modtager du kontrakten først på dagen, skal du være opmærksom på, om den stemmer overens med jeres mundtlige eller skriftlige aftale. Gør den ikke det, skal du IKKE skrive under. ("Det retter vi senere..." betyder ikke, at du skal skrive under. Så skal du også skrive under senere!).




Lønnen:

Din løn beregnes ud fra rollens beskaffenhed, antal dage og udnyttelseshonoraret.




  • Spiller du en hovedrolle i en reklamefilm, som vises på TV, skal din løn ligge OVER 10.000 kr. for et års rettigheder. (Mellem 10.000-25.000 kr. pr. år).

  • Spiller du en hovedrolle i en reklamefilm, som kun vises på online medier (SoMe/hjemmesider mv.), skal du lønnes med 2.500 kr. pr. år.

  • Hvis der er andre platforme som biograf og print (outdoor – out of home), skal du honoreres med mellem 50-100% oveni. Det er vigtigt at få med.

  • Spiller du en birolle, er tommelfingerreglen 40-50% af hovedrollens honorar.



Vi er gennem årene kommet frem til, at lønnens størrelse ikke er det væsentligste. Den kan du forhandle, så du er tilfreds, men du skal være varsom med kontraktens længde, særligt når det gælder TV (og print/outdoor).



Du skal IKKE lave kontrakt med caster, men med produktionsselskabet!


Casteren skal IKKE udbetale din løn, men produktionsselskabet!



Og husk, storyboard/manus og kontrakt inden casting – eller senest før optagelserne – ellers kan du komme i en kattepine.



Har du en agentprofil, ser vi gerne din kontrakt igennem, inden du skriver under... altså inden!



HUSK – Dette er tommelfingerregler ;-)



Sådan ansøger du!

Ansøg opslaget fra din profil eller opret en ny.



Mvh Tommy Duus

Caster/ Branchevejleder