Andet: Historier fra virkeligheden/ Vores måske største enkeltstående succes?


dask nyhed

Historier fra virkeligheden/ Vores måske største enkeltstående succes?

Deadline inden d. 1. januar 2025

Hvordan måler man i grunden succes? På Likes, brugere, omsætning eller omtale... eller positiv respons? Succes er vel mange ting, men når vi kigger tilbage i krystalkuglen er der bare noget der lyser kraftigere end andet.

Tilbage i november 2008 oplevede vi en af de perioder hvor der absolut intet var at lave. Det var generelt en tendens at der var castet til kortfilmene, spillefilmene og tv-serierne var i produktion, julereklamerne var mere eller mindre i hus og auditions til teaterforestillinger rundt om i landet var først til januar, ganske som det var her de fleste castings til nye produktioner startede op.

Der var altså et hul i december, som altid... men nu måske allerede fra starten af november.

Mit evige råd til skuespillere der brokker sig over at de ikke får job, har job eller keder sig er: Få fingeren ud og lav dit eget projekt!

Nu måtte jeg selv ind i kampen. Alternativet var at sidde og kigge ind i væggen eller at pille navle de næste par måneder.

Jeg greb min netop udgivede bog om "Fantasilæsning" og læste mig hurtigt frem til et koncept for julemænd. Skuespillere som julemænd, som besøgte gadens børn med gaver så far kunne slippe.

Indenfor en time havde jeg skrevet en pressemeddelelse og mailet den til mine pressekontakter. Ingen reaktion. Fandt også ud af at sende en sådan mail klokken 11 en mandag ikke var det bedste tidspunkt, så måske jeg havde været lidt for ivrig?

Om tirsdagen sidder jeg og ser "Go Morgen Danmark", hvor værterne har tradition for at læse dagens aviser op. Morten Resen griber Metro Express og læser... "Dansk Skuespiller katalog leder efter Julemanden..." De griner og kommentere på artiklen.

Herfra starter telefonen med at ringe og den stopper ikke med at ringe før efter Jul... jeg snakker med alle typer medier i de næste 6 ugers tid, men specielt radiointerviews skal jeg være varsomme med for de sætter bare endnu flere journalister i selvsving.

Inden for de første 2-3 uger får jeg næsten 600 henvendelser fra folk der gerne optræder som Julemænd, som giver det næste problem. De skal jo have jobs. En del var afsat, jo, men langt fra alle.

Så jeg lavede den omvendte historie i december "At julemanden var arbejdsløs"... Her berettede jeg naturligvis om den store succes og henvendte mig til alle de journalister som havde dækket den første historie. Så startede det hele forfra og bookingerne af Julemænd til alverdens gadearrangementer startede. Jo, det var spændende at prøve det cirkus.

Året efter i 2009, blev det sjovt nok november igen og jeg forsøgte at genskabe succesen. Det blev en lettere tomfesen omgang, som jeg først skulle forstå året efter i 2010.

Hvorfor kom der langt fra så mange bookinger som tidligere, det måtte jeg finde ud af. Jeg kontaktede alle de der tidligere have booket julemænd for at forhøre mig og svaret var overraskende. I ca. 90% af tilfældene havde mine julemænd været genbooket og mange havde endda været booket videre fra andre i en spiral. De havde jo nummeret på julemanden, så hvorfor ikke ringe til ham igen direkte eller give hans nr videre til familie og venner...

Altså fuldstændig samme proces, som når vi giver dit nr ud til en caster eller en statistkoordinator. Vi er blot dit første led.

Vi booker her 11 år efter stadigvæk julemænd... og det gør vi sikkert også næste år ;-)



Mvh Tommy Duus

Caster/ Branchevejleder