Viden om

Kortfilmkonkurrencen WTA søger sponsorer - En du kender?

Om din medvirken i reklamefilm som skuespiller!


dask nyhed

Om din medvirken i reklamefilm som skuespiller!

Deadline inden d. 1. januar 2026

Om din medvirken i reklamefilm som skuespiller!

Noget af det, vi bruger allermest tid på i vores support af alle profiltyper, er spørgsmål vedrørende medvirken i reklamefilm. Af samme årsag finder du mange artikler og vejledninger her på siden under "Viden om".

Det kan være komplekst at forstå og gennemskue. Derfor skal du tage dig tid til at gennemlæse vores artikler.

- Lad det være sagt med det samme. Der er en grund, og kun en grund, til at du skal medvirke som skuespiller i reklamefilm. Det er pengene og intet andet.

Reklamefilmene er faktisk det eneste sted, du ret beset kan hive en hyre hjem, der ikke har karakter af at være symbolsk (med mindre man lander hoved- og biroller i større fiktionsprojekter).

- Lad det være sagt med det samme, at medvirke i reklamefilm viser INTET om dine skuespillermæssige færdigheder, eller meget lidt, og er IKKE grundlag for at man vupti tænker "Han har medvirket i 10 reklamefilm, ham skal vi da lige have til casting" - Tværtimod!

Jo mere slidt du er kommercielt, desto længere kommer du fra de "Rigtige" roller. Så er det naturligvis dit eget valg om du tør tage denne chance eller ej. Men vores erfaring igennem 25 år er bare, at folk ikke tænker perspektivet til ende.

- Så lad det være sagt med det samme. Har du ambitioner om at gå skuespillervejen (Fiktionssammenhænge), skal du virkelig være varsom med reklamefilm.

Hellere en god betalt reklamefilm end 10 dårlige... for de dårlige betalte er der masser af alle andre steder end herinde. Vi deler dem simpelthen ikke, for de har faktisk ingen eller meget begrænset værdi!

- Lad det være sagt med det samme. Det giver intet brugbart netværk. Mange af de castere, der caster til reklamefilm, har denne niche og caster ikke fiktion. De der fagner begge dele, vil da gå udenom dig når fiktionsroller byder sig. Produktionsfolk, der laver reklamefilm, laver sjældent fiktion. Det forekommer naturligvis, men det bliver mere og mere sjældent. Reklamefilmproduktion har ændret karakter over de senere år.

- Lad det være sagt med det samme. En lang liste af reklamefilm på dit CV sælger dig ikke som skuespiller. Du gør faktisk det modsatte. Du kan tjene penge på det, hvis du altså vælger de velbetalte ud, intet andet.

- Lad det være sagt med det samme. Det kan naturligvis virke fristende med hurtige 1000 kr. for 3 timers arbejde, men de 3 timers arbejde kan, altså kan, bevirke at du ikke lander den gode reklamefilm eller endnu værre den lille birolle, der vil være dit vindue til større roller, som vil brande dig positivt.

- Lad det være sagt med det samme. Fordi rollerne er der, og fordi der er andre, der søger dem og får dem, som du ser i fjernsynet, er ikke dem, du ser i rollerne i serier og spillefilm. Kun hvis du er et etableret navn, kan du lave reklamefilm, men først skal du have etableret dig. Det går ikke den anden vej!

Mange starter med reklamefilmene, fordi man ikke skal kunne noget (fagligt). Det kræver ikke synderlige færdigheder at kigge i kameraet og sige en replik eller to. Det hører faktisk til sjældenhederne, at skuespillere udtrykker følelser i reklamefilm, har du lagt mærke til det? Reklamefilm er i høj grad type-casting. Har du en replik, så tager man den bare 20 gange, indtil den er i kassen. Det er altså ikke tilfældet på hverken kortfilm eller spillefilm.

Vi ønsker, at du lytter til vores råd, men i virkeligheden bestemmer du helt selv, hvad du ender med at gøre. - Det er jo heller ikke sikker du er enig, endnu!

Læs med under "Viden om", vi håber, vores råd giver mening nu og ikke senere ;-)



Sådan ansøger du!

Ansøg opslaget fra din profil eller opret en ny.



Mvh Tommy Duus

Caster/ Branchevejleder


1027 Sidevisninger