Hvad er eksponeringsgrad og hvorfor er den vigtig at kende til som reklamefilmskuespiller?
Hvad er eksponeringsgrad og hvorfor er den vigtig at kende til som reklamefilmskuespiller?
Hvad er eksponeringsgrad og hvorfor er den vigtig at kende til som reklamefilmskuespiller?
- DETTE SKRIV HAR INTET MED STATISARBEJDE AT GØRE! -
Eksponeringsgraden er den faktor der afgør hvilken løn du skal have for at medvirke som rolletager i en reklamefilm. Lønnen i reklamefilm har intet med dit erfaringsniveau at gøre, og kun i mindre grad af timetallet.
Eksponeringen udregnes efter hvilke platforme reklamefilmen vises på og hvor længe, samt hvilken funktion i reklamefilmen du har.
Jo større rolle du har, jo flere platforme den vises på og over jo længere en periode, desto større eksponering får du og derfor skal du lønnes tilsvarende.
Den eksponering du får via rolletagen i reklamefilm vil i stor grad afholde dig fra at kunne medvirke i andre reklamefilm, ikke kun for konkurrerende virksomheder/ brands med også i størrelsen af rollen.
Store gennemgående roller vil i mange tilfælde også afskære dig fra større roller i spillefilm og Tv-serier.
Har du ambitioner om at få fiktionsroller, skal du være varsom med reklamefilmene. Ikke at du ikke må medvirke i dem, men du skal være særlig opmærksom på indhold, brand, din rollefunktion og visningsperioden og om der er tale om TV eksponering.
Mange gange når du kaldes til casting på reklamefilm vil du blive spurgt om du har medvirket for konkurrerende virksomheder eller hvilke reklamefilm du tidligere har medvirket i. Det kan og vil have afgørende betydning for om du lander rollen i mange tilfælde... og her skal du være ærlig!
Når du så ikke lander rollen, fordi du har medvirket som hovedrolle i en anden reklamefilm som stadig kører på TV, så er det DERFOR du skal have gode penge for den reklamefilm som netop vises.
Når du medvirker i en reklamefilm med en aftale på 2 år, bliver du i princippet betalt for at være udelukket fra samme funktion i andre reklamer. Du vil godt kunne medvirke i andre reklamefilm, men bare slet ikke med samme fokus og dermed eksponeringsgrad.
Når du nogle gange oplever de samme skuespillere i flere reklamefilm samtidig er dette meget uheldigt for både virksomheden, men det er ingens fejl da reklamefilmene meget ofte er produceret på forskellige tidspunkter og har forskellige visningsperioder.
Helt generelt skal du være varsom med TV reklamer som rolletager, her må du ikke indgå det man kalder Buy-out aftaler. Det vil sige aftaler hvor kunden køber rettighederne til at kunne vises reklamefilmen "for altid", uden at du kan gøre indsigelse efterfølgende. Så skal pengene jo følge med... også selvom du ikke er "Skuespiller", for det udelukker dig, eller kan udelukke dig fra alle andre roller også i andre fiktionssammenhænge.
Om du i sidste ende er ligeglad og tager det som det kommer, er jo dit eget valg, men du skal bare kende til konsekvensen af at skriver under på sådanne aftaler.
Buy-out aftaler til sociale/ online medier er noget mere formidlende, da eksponeringen har langt mindre slid på dig fordi langt færre mennesker ser dig, men også ser dig på en anden måde end på TV. TV er magtfuld.
Skriv en kommentar til denne tråd hvis du har en eller spørgsmål, så vil jeg løbende opdatere denne tekst
Tak fordi du er her ;-)
Sådan ansøger du!
Ansøg opslaget fra din profil eller opret en ny.Mvh Tommy Duus
Caster/ Branchevejleder
297 Sidevisninger