Viden om

Har vi udviklet det perfekte koncept - UDEN Abonnement?


dask nyhed

Har vi udviklet det perfekte koncept - UDEN Abonnement?

Deadline inden d. 1. januar 2025

Har vi udviklet det perfekte koncept - UDEN Abonnement?

Hvordan udvikler man et format som er tilpasset alle aldersgrupper (fra 0-90 år), folks geografiske placering (Fra Gedser til Skagen), faglige ståsted (Ingen erfaring til megen erfaring) og forskelligt ambitionsniveau (Oplevelser og at rykke op ad karrierestigen)

Det har været vores slåskamp igennem al den tid vi har været (1999), men i 2018 faldt 10 øren og vi synes vi er landet et godt sted nu? (Hvad tænker du? - Skriv med i kommentarfeltet)


Historien om tankerne/ udviklingen

Helt tilbage i 1999 kostede det et årligt beløb på 50 kr. at blive en del af vores fysiske katalog, som det jo var til en start (Deraf navnet: Dansk SkuespillerKatalog ) Et helt igennem dårligt forretningsgrundlag, da udgifterne med at opsætte, trykke, opdatere og udsende de fysiske kataloger langt oversteg det vi fik ind den anden vej.

Kursen var konkurs, også selvom vi i år 2000 hævede beløbet til hele 150 kr. årligt. (fra januar til januar)

Løsningen blev via held og netværk at vi fik opbygget en databaseløsning (Som du sidder ved nu), som løste mange af vores udfordringer samtidigt med at det var mere moderne. I 2001 blev DASK-online en realitet som det første formidlende castingsite på verdensplan ;-)

Nu blev prisen i 2001 hævet yderligere til 300 kr. om året (Fra januar til januar) Med faldende omkostninger og en højere pris gav det en bedre bundline, men kun næsten break even.

Så selvom vi i årene efter havde stor succes og stor tilgang af nye, var det netop det der i mange år var problemet med konceptet. Den store udskiftning.

Udfordringen bestod i at man godt kunne have 1000 betalende brugere, men hvordan får man folk til at forny dette... Hvis man vel at mærke ikke har fået nogen jobs, end ej henvendelser eller mulighed for jobs og oplevelser.

Antal af jobs og muligheder, var dengang, som det er nu meget varieret. Vi havde langt færre muligheder for folk i det Nordjyske end folk i København. Vi ved aldrig hvad der produceres, hvor, og hvilke aldersgrupper der ledes efter. Prisen var jo den samme, den kunne ikke differentieres.

Så den store udfordring var, det store frafald når folk aktivt skulle forny deres medlemskab i januar måned. Hvem vil betale igen, hvis man ikke har en fornemmelse af at have fået noget overhovedet for sine penge året inden. De færreste.

Så bliver konsekvensen at vi skal bruge mange resurser på at jagte nye, fremfor at bruge tiden på at servicere dem vi havde og på at skaffe jobs!

En del af løsningen blev at udvikle vores egne koncepter til vores egne brugere. Noget der i den grad gjorde at vi beholdt langt flere end hvad vi ellers gjorde og fik et kendskab til hvad de kunne og kunne anbefale folk videre i de rette sammenhænge. Det var en sidegevinst.

Blandt nogle af vores store selvskabte koncepter kan nævnes vores Ide- og reklamefilmkonkurrence "Kort&Godt", som vi fra 2005-2018 afviklede 8 gange. (Omkring 8000 film og ideer har været indsendt)

Vores gratis filmskuespillerskoler for unge mellem 14-18 år fra 2002 - 2015. (I 2009-2012 havde vi faktisk hele 43 skoler rundt om i landet og over 1000 elever!)

Vores online filmskuespillerskole fra 2009 - 2016... (Nu udviklet til vores "Ongoing filmskuespillertræning")

Og naturligvis vores helt store succes med vores DNA uddannelse fra 2017 hvor vi aktuelt (juli. 2023) har 62 studerende og 7 af dem skal til at påbegynde deres 8. år


En del af løsningen på at holde på folk er, at tilbyde dem noget andet de ikke kan finde andre steder, som giver dem noget andet og mere og som over tid vil resultere i jobbet.

Fastholdelse - Udvikling - Kendskab = Job

Men selv det at udvikle egne ting er ikke nok. Langt fra alle er jo interesseret i at være deltagende eller medvirkende i vores initiativer. Det blev klart bedre, men ikke nok. Hvis vi skulle fastholde folk, skulle der noget andet til også.

En stor del af vores udfordring lå også i at alle vores profiler udløb ved årsskiftet. Det vil sige, at I starten af januar og nogle uger frem havde vi stort set ingen profiler, for alle var jo udløbet indtil folk selv valgte at forny (Dette skete ikke automatisk) Heller ikke ligefrem en super ting hvis man var caster og skulle finde spillere i januar via vores system?


Abonnement - var løsningen?

Vi blev af mange opfordret til at lave en abonnementsløsning, med en bindingsperiode.

Det ville fastholde nogle fordi de ville glemme at opsige deres aftale rettidigt, også ville være bundet til en periode mere. En meget usympatisk forretningsmodel, og som bare ville give utilfredse kunder af den årsag også. - Og jo et helt forkert grundlag at beholde folk på. - Hensigten er jo, at folk der er interesseret i at være opsøgende på skuespiller- eller statistarbejde, takker ja når telefonen ringer. - I den grad det naturligvis er muligt.

Abonnement løser bestemt heller ikke udfordringen med at skaffe folk jobbet. Det er en kunstig fastholdelse, men sikkert en bedre forretning... i selve øjeblikket. Men med masser af support og utilfredse kunder. Så bruger man tiden på det... "Vælg dine kampe, som man sir"


Den næste del af 10 øren...

Hvorfor da ikke lave et koncept der går helt modsat af abonnementløsningen - den diametrale modsætning? Så det gjorde vi.

Vi indførte konceptet med livslange medlemskaber. Et beløb og din profil ville fortsætte så længe du ønskede, uden udløb. Nu havde folk valget at købe det årlige uden binding, men med aktiv fornyelse eller udløb i januar eller "Det livslange", uden merbetaling og uden udløb.

Smart, måske... Nej vel?

Du tænker nu sikkert, at det var dumt forretningsmæssigt, men her tænker vi faktisk at slutresultatet ville være det samme med den ene eller anden model

Med det koncept, lykkes det vi gerne ville. At fastholde folk. Og det gjorde vi RIGTIG godt!


Men vi oplevede at folk helt glemte at de havde en profil. De glemte at være aktive, og vi havde ikke taget højde for at folk ændre status og interesser i livet.

Så når vi ringede, vidste folk ikke altid hvad det var de var en del af... Ikke hensigtsmæssigt, for vi har jo castere og producerende på den anden side som kunne ringe folk op, som ikke længere var interesserede...

I de efterfølgende år tilpassede vi den form med et udløb efter en inaktivitets periode på først 2 år og senere 1 år... men prisen for denne profiltype var også noget højere, hvorfor mange gik udenom og valgte den årlige alligevel.

Vores algoritme var også statisk. Den viste alle vores nyeste profiler bagerst i databasen, så når man søgte i databasen, var det altid de samme profiler og ansigter man så først.

ÆV!

Men så faldt 10 øren endelig en sen nattetime...

Hvordan kunne vi kombinere alle de gode ting i det eksisterende format og fastholde dem der er interesserede og aktive og belønne deres aktivitet... ved at de stadig kun betalte et beløb en gang og går helt uden om abonnementsfælder.

En betaling, med udløb hvis man er inaktiv i 3 sammenhængende måneder! Eller med andre ord, din profilstatus bliver fornyet med 3 måneder hver gang du logger ind. (Alle betingelser kunne forklares i en sætning, og skal ikke stå med småt?)

I stedet for en statisk algoritme der viste de samme profiler hver gang kom der rul på. Hver gang man logger ind, bliver man vist øverst i søgningen i databasen og betalende brugere vil altid ligge øverst.

Med det koncept vi har nu, fastholder vi de aktive og gør dem mere aktive, fordi aktivitet er synlighed og synlighed giver jobs. Når vi kontakter de aktive og kan se hvem der er aktive, er det dem vi kontakter først... De har ikke glemt os og takker ofte ja, fordi de netop er aktive.

Vi lærer folk at kende, helt personligt og folk bliver over tid dygtigere og får større ambitioner og lander større roller... Via deres netværk. I det tidligere koncept var der mange der end ikke kom dertil at danne netværk, men det er kimen til langt de fleste jobs.

Vi har skabt et koncept, hvor det er brugeren der helt selv bestemmer hvor lang tid de vil beholde deres profilstatus. Så kan man altid diskutere om 3 måneder er den rette tidsramme for udløb, eller om den skal være længere eller kortere. I de år (2019) vi har haft dette format, har det været retvisende.

Vi oplever naturligvis at folk af forskellige årsager ikke forbliver aktive og deres profilstatus udløber. Vi gør alt for at holde folk orienteret via mail/ SMS/ opkald og via vores facebookforum og instagram.

Håber det giver mening det jeg skriver, men også en forklaring på hvorfor vi faktisk synes vi har et stærkt, gennemtænkt og sympatisk koncept ;-)

Skriv gerne i kommentarfeltet nedenfor, hvis du har en kommentar... Måske du har yderligere tilføjelser til konceptet ;-)

Tak fordi du er her



Sådan ansøger du!

Ansøg opslaget fra din profil eller opret en ny.



Mvh Tommy Duus

Caster/ Branchevejleder


895 Sidevisninger