Hvorfor er reklamefilm direkte farlige for din skuespillerkarriere?
Hvorfor er reklamefilm direkte farlige for din skuespillerkarriere?
"Hvorfor er reklamefilm direkte farlige for din skuespillerkarriere?
Vi rådgiver dagligt vores agentprofiler og vores skuespillere på vores autodidakte skuespilleruddannelse (DNA) om brancheforhold generelt. En tilbagevendende problemstilling og et paradoks er medvirken i reklamefilm og konsekvensen heraf.
For der kan være konsekvenser, altså kan. Og det er heri paradokset ligger.
Det har i mange år været en fordom, at "uddannede professionelle skuespillere" skulle passe på med reklamefilmene, da det ville "slide på dem" i forhold til andre roller i fiktion. Der er også en sandhed i det, hvis du ikke allerede er kendt fra fiktionen.
En skuespiller kan faktisk godt være kendt fra roller i TV og på film og herefter lave reklamefilm (Bodil Jørgensen/Mia Lyhne/Søren Pilmark etc.), men det fungerer ikke den anden vej.
De skuespillere, vi repræsenterer herinde, er i overvejende grad ikke de professionelt uddannede eller på anden vis "kendte", og det gør forskellen.
Hvis du som autodidakt skuespiller har en ambition om at lande en større rolle til en film eller i en tv-serie, gør du klogt i at vælge dine reklamefilm med omhu. Det er nemlig ikke helt lige meget.
Hvis dit ansigt bliver "kendt" fra kommercielle brands i reklamefilm, besværliggør du din vej mod fiktionsrollen.
I fiktionen har vi et begreb, der hedder "støj". Når noget "støjer" i en film, er det, fordi det tager fokus væk fra filmens handling. Det tager os ud og væk fra historien. Du kender det typisk, hvis du eksempelvis er eller har været soldat, men kan se, at de soldater i filmen ikke har det fjerneste styr på, hvordan man håndterer våben. Eller hvis du opdager, at hovedpersonen har strithår i den ene scene og i næste klip en anden frisure.
Det første, du siger, når du kommer ud, er: "Det var en helt amatøragtig våbenhåndtering..." Det er ikke det fokus, man ønsker, hvorfor man vil undgå for meget af denne type støj.
I castingsammenhænge oplever man ofte, at det støjer, når folk forsøger at snakke en dialekt, de ikke kan tale. Men man undgår også meget gerne, at folk siger: "Hende der fra 'telia-reklamen'..." Det er dobbeltstøj, hvis en person leder tankerne hen på et kommercielt produkt.
Der findes ingen tilfælde, hvor folk har fået større roller i reklamefilm og derefter en skuespillerkarriere, men der er masser af tilfælde, hvor det er sket den anden vej rundt - fra fiktionen til reklamerne.
Vi har dog et eksempel på, hvor galt det kan gå, men vi vil ikke komme ind på det her, da skuespilleren efter mange år endelig er kommet videre.
Hvis du vil gå skuespillervejen, skal du tænke over dette, inden du kaster dig ud i dårligt betalte reklamefilm på Facebook og andre platforme.
Paradokset ligger i, at det for mange "nye" bliver lettere flatterende over at blive set på TV og kunne vise vennerne, at man er på "landsdækkende" tv. Det kan også være hurtige jobs, som giver CV'et lidt fylde og som tynder ud i statistjobbene. Men for mange af dem kan det sætte en stopper for en anden ambition.
Så hvis din ambition ikke er at gå skuespillervejen, så gå løs på reklamefilmene, men vær igen varsom. Eksponeringen her kan også gøre dig arbejdsløs i forhold til andre reklamefilm. Så hvis du medvirkede i en reklamefilm til 10.000 kr., kan det være, du ikke får den næste til 50.000 kr.
Men når lønningerne i alle andre produktionsformer er meget små eller ikke eksisterende, er det fristende at tage imod 10.000 kr. for en lille dags arbejde. Men man skal bare tænke jobbet ind i en større kontekst.
Når du står i en castingsituation, ved du sjældent, hvorfor du bliver valgt fra. Lad ikke reklamefilmen være årsagen.
Skriv gerne i kommentarfeltet, hvis du har tilføjelser eller kommentarer til dette skriv - der bliver helt sikkert debat.
Tak for at være en del af DASK-online.
Sådan ansøger du!
Ansøg opslaget fra din profil eller opret en ny.Mvh Tommy Duus
Caster/ Branchevejleder
1386 Sidevisninger