Viden om

25 års JUBIIILÆUM med DASK - Tak ;-)

Sådan skal du rykke for manglende løn/ påskønnelse


dask nyhed

Sådan skal du rykke for manglende løn/ påskønnelse

Deadline inden d. 1. januar 2025

Sådan skal du rykke for manglende løn/ påskønnelse

Ja, denne tekst burde jo faktisk være helt overflødig at skrive når man tænker efter, men er det desværre ikke helt alligevel, æv...

Når du har været på optagelse på en filmproduktion følger der altid en symbolsk løn/ honorar eller påskønnelsen med. Det kan variere efter din funktion og efter hvilke produktionstype du medvirker i. Men faktum er, at du påskønnes eller honoreres på en eller anden vis.

Det første man skal gøre sig klart er, at alle produktioner er forskellige. Nogle udbetaler honorar hvor skatten er trukket, andre det fulde honorar hvor skatten trækkes senere. Nogle afvikler gavekort med det samme, andre eftersender pr. mail. Nogle udbetaler løn efter få dage, andre skal du vente til sidst på måneden... - Andre glemmer, misser eller har fået forkerte oplysninger fra dig, hvorfor tingene trækker ud.

Når du nu ved, at alle produktioner er forskellige og ting afvikles forskelligt, skal du ikke irriteres over dette unødigt. Det, du skal gøre, er altid at spørge hvornår du kan forvente at modtage dit honorar, eller påskønnelse og hvordan den modtages.

Få denne information på skrift, så kan du dokumentere det, hvis du skulle komme dertil hvor du skal rykke for den. Du står altid stærkt hvis produktionen har skrevet at det vil sendes mandag den 12. marts... og at du ikke har modtaget noget end ikke den 15. marts


Hvornår og til hvem rykker man og hvornår kan man forvente respons?

Hvis du ikke ved hvornår eller hvordan løn eller påskønnelse afvikles, skriv herom til den statistkoordinator/ produktionskoordinator du har haft kontakt til. Det er langt fra sikkert at det er denne person der står for afviklingen, men det er denne person som da har ansvaret for at tage imod din efterspørgsel og sende den videre og give dig svar.

Hvornår du kan forvente svar er altid forskelligt. Hvis produktionen stadig er i gang, kan du godt forvente en lidt længere svartid end hvis produktionen er fordi produceret. Hvis produktionen er afsluttet, skal du altid reagere hurtigt fordi folk på filmproduktioner hurtig spredes i alle retninger...

Du brænder aldrig broer ved at rykke for betaling eller påskønnelse. Men man skal altid tænke over sin tone og sine formuleringer. Ryk til en start kortfattet og klart. Oplys her altid hvilke dage du har været på optagelse og hvad aftalen har været med klar og tydelig afsender... Enten vi mail eller SMS, (ikke opkald)

"Hej Kasper

Jeg medvirkede torsdag den 14. marts på "Fluerne på væggen", som statist som skolelærer, hvor vi blev lovet eftersendelse af gavekort på 500 kr. Ved du hvornår jeg kan forvente at modtage dette?

Mvh
Søren Mortensen



TIP: Lad der gå en uge, før du foretager dig noget igen. Hvis der går mere end en uge hvor du hverken modtager svar eller gavekort/ honorar, skal du henvende dig igen. Stadigvæk i en venlig tone, men måske både over SMS og mail denne gang.

Den efterfølgende gang skal du ikke vente en uge, men kun et par dage, før du tager næste skridt.

"Tip": Hvis du ved der er flere fra samme optagedag som ikke har modtaget, kan det være en god ide at skiftes til at rykke. Det virker stærkere, og heller ikke så anmassende... som det godt kan forekomme, hvis man kommer til at rykke for hurtigt

Modtager du stadig ikke noget svar eller respons overhovedet, skal du henvende dig til os/ DASK. Så overtager vi og rykker for dig (Altså naturligvis kun hvis produktionen er gået igennem os)

Men!!!

Inden du rykker for noget, skal du sikre dig at tjekke dit spamfilter. Gavekort ender ofte her. Du skal tjekke om du har oplyst din mail eller konto nr. korrekt, mange gange er det her det går galt... særligt hvis disse oplysninger er overbragt håndskrevet.

TIP: Tag altid et billede af det du aflever håndskrevet, så kan du altid eftersende billedet med dine kragetæer :-) - eller måske se hvis du har skrevet utydeligt eller lavet fejl.

Vi oplever aldrig at folk ikke modtager hvad de er blevet lovet, men vejen derhen kan nogen gange være kringlet. Men her hjælper vi gerne, hvis du forgæves har rykket et par gange uden at få svar.

Men få altid klare linjer på skrift, så ordner det sig ofte uden at nogen overhovedet skal rykke ;-)



Sådan ansøger du!

Ansøg opslaget fra din profil eller opret en ny.



Mvh Tommy Duus

Caster/ Branchevejleder


468 Sidevisninger