Viden om: Hvorfor variere lønnen på reklamefilm så meget?


dask nyhed
Vi ønsker dig en Glædelig Jul
Deltager du i vores store Julekonkurrence?
dette opslag på Facebook

Hvorfor variere lønnen på reklamefilm så meget?

Deadline inden d. 1. januar 2024

Hvorfor variere lønnen på reklamefilm så meget?

Det korte svar kunne være, at det er fordi der nogen producerende der rent faktisk ved hvordan aflønningen skal og burde foregå, nogle der ikke ved det fordi de er nye i branchen og så er der dem der lader som om de ikke ved det ;-)

Men der er også en anden forklaring...

Når du kigger på lønnen til reklamefilm, skal du altid kigge på din funktion. Den rolle du spiller. Her skelnes mellem at være "Statist"/ "person i billedet/ featured" eller at være "rolletager" (Enten hoved- eller birolle)

Alle funktionstyper kan sagtens være repræsenteres i den helt samme reklamefilm, men de lønnes forskelligt fordi deres funktion og dermed eksponeringsgrad er forskelligt. Jo større en rolle, desto mere eksponering... desto højere løn.

Derfor skal du kende til din funktion!

Men mange producerende kender ikke forskellen, eller ser igennem fingre med det. Kan de lønne dig som statist og tildele dig den funktion, vil de kunne spare mange løn kroner. Det er desværre en virkelighed vi ser ganske ofte, men det er ikke altid af ond vilje... men er det faktisk nogle gange. Æv!

Derfor skal du kende forskellen, så du ved hvilket niv. du skal lønnes ud fra.


Eksponeringsgraden og kontraktforløb er det næste du skal være opmærksom på.

Det er nemlig ikke ligegyldigt på hvilke platforme og hvor længe producenten har rettigheden til at vise reklamefilmen. Hvis du er rolletager, skal du her virkelig være opmærksom, som "statist" eller "person i billedet" er det mindre vigtigt.

Jo flere platforme reklamen vises på og over en længere periode, desto flere fremtidige jobs afskriver du dig fra at medvirke i. Det gælder både andre reklamefilm, men kan også afskrive dig fra at lande roller i andre fiktionssammenhænge. Det faktum, at du blive brandet sammen med et produkt, er ikke altid en god ting. Langt fra.

Når du bookes til en reklamefilm bliver du købt af kunden i den anden ende for den periode du skriver under på. Her skal du som rolletager VIRKELIG være varsom med at underskrive aftaler som giver kunden rettigheder "for altid" også kaldet "Total Buyout" aftaler.

Aftaler på 1-2 eller 3. år er de mest normale. Ønsker kunden en længere aftale anbefaler vi at man på forhånd laver en option, at man aflønnes yderligere hvis kunden ønsker en forlængelse med et år ad gangen.

Som rolletager skal du være særligt opmærksomme på reklamefilm der vises på landsdækkende TV. De slider på dig, hvorfor lønnen skal følge med.

Vises de kun online er din eksponering meget begrænset og lønnen for det samme arbejde noget lavere.

Men tommelfingerreglen er... Du skal ALTID lønnes med rede penge for reklamefilm uanset din funktion.

Læs mere her under "Viden om", vi har flere artikler som ligger sig op ad denne...

Har du en Agentprofil, kigger vi altid gerne på dine kontrakter (helst inden du skriver under, nogle gange også efter... og ser om vi kan redde nogle kastanjer ud af ilden) - Og det er UANSET hvor jobbet kommer fra! Ser du opgaven på DASK-online, har vi allerede godkendt forholdene ;-)



Sådan ansøger du!

Ansøg opslaget fra din profil eller opret en ny.



Mvh Tommy Duus

Caster/ Branchevejleder


585 Sidevisninger